måndag 25 januari 2010

Jookmokksost


Hej kära kund.Låt mig presentera en svensk nyhet. Jookmokksost. Så här beskriver ostmästaren själv sin ost.

Skabram är en liten by 3 kilometer utanför Jokkmokk. Här byggdes för 110 år sedan ett kronojägarboställe med tillhörande mindre jordbruk. När jag köpte Skabram 2002 hade det varit en stugby i 25 år och jordbruket var helt försvunnit.
Ängarna har blivit skog och en lagård fanns inte.
2007 Började jag renovera vall och 2008 byggde jag en lagård samt mejeri.
Jag har levt som jazzmusiker i Amsterdam och spelade kontrabas på krogen, teater och festival i hela Holland.
Samtidigt med utbildningen på konservatoriet pluggade jag för dietist. Intresset för mat har alltid funnits. Jag har ystat i Frankrike och jobbade med kor i Canada. Nu driver jag Skabram tillsammans med min sambo Rianne Dasselaar.
Vi har 10 fjällkor som utfodras med torrhö och går i kall lösdrift. Korna går fritt i skogen och äter en hel del växter. Vi ystar på opastöriserat mjölk. Osten vi gör är en Gouda ost som vi lagrar på trähyllor i minst 5 månader. Opastöriserat är viktigt, bara så kan man uppnå en smak som gör en ost intressant. (Pastöriseringen ta bort allt karakter från mjölken ochresultatet blir en anonym ost)
Hanz de Waard
Osten finns just nu i butiken. Som du förstår blir det inte så många ostar på ett år. Du är välkommen in för en provsmakning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar