tisdag 16 juni 2009

Osten som inte finns


Jag har en ost som egentligen inte finns.

Det låter väl konstigt, eller hur?

Det ligger till så här att Skärvångens Bymejeri gör som alla andra mejerier - experimenterar. Och detta är ett experiment. Ett lyckat sådant.

Gröna Geten är en lagrad grönmögelost på getmjölk. Grönmögelostar av getmjölk är i sig ovanligt. Och ovanpå det så är Gröna Geten en lagrad grönmögelost.

Det är en ost med otroligt mycket smak och karaktär. Jag anser att det krävs ett sött tillbehör för att denna ost kan komma helt i sin rätt. Men det är min helt personliga åsikt.


Tänkte berätta lite om Skärvångens Bymejeri för dig.
Företagets utveckling är som en saga om den lilla gården i döende glesbygd som förvandlas till handlingskraftigt kollektiv. Här sätter man hantverk och kvalitet i första rummet. Litet som en tyst protest mot snabbmatskultur och billig massproduktion. Detta har resulterat i guldmedaljer på ostutställningen Særimner för deras Ädla, Blå-Ädel, Brie och Feta.
Enligt Tor Norrman är det tack vare växtligheten i fjällvärlden som ostarna får sin unika smak. Ren luft och friskt vatten ger mjölkkorna och getterna i byn optimala möjligheter att producera sin mjölk. Sedan är det upp till Tor Norrman och hans kollegor att med mjölksyrebakterier, mögelprocesser och traditionellt hantverk förvandla mjölk till ost. De långlagrade ostarna ligger i upp till ett halvår innan de skickas till butik. - Det är som en lång bibel. Trots att man hållit på i 30 år så kan man stå där framför grytan och inte fatta vad som hänt, skrattar Tor.- Men det är otroligt spännande. Vill man få ut något av livet så ska man ägna sig åt något sådant här. Sedan starten år 2000 har Skärvångens Bymejeri vuxit från 10 till 22 anställda. De har runt 230 getter och 60 kor som producerar 120 ton färdig ost. Företagets specialitet är dessert- och hårdostar som bland annat bästsäljaren Ädla med vilken Skärvångens Bymejeri kvalat in på en stor mässa i Italien.

Du kan själv läsa mera på deras hemsida



Några gånger per år gör jag en beställning härifrån. Då brukar jag sätta ihop lite olika specialpaket till mina email-kunder. Så är du intresserad utav att smaka på deras smakrikedom kan du höra av dig till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar