onsdag 24 juni 2009

Tack Polisen!

Idag har det verkligen visat sig hur bra det är med poliser på stan. Jag är mycket tacksam och glad.
Precis innan lunch idag kom två yngre män med utländsk härkomst in i butiken. De tittade runt vid disken samtidigt som de pratade med varandra på sitt språk. Sen frågade den ene mig på engelska om det var choklad i en kaka för tio kronor. Jag svarade att det var choklad och de bestämde sig för att köpa en kaka.
Den långe mannen ger mig en 500 kronors sedel och jag räknar upp 490 kronor att ge tillbaka, men det är den korte mannen som tar emot pengarna. Då frågar den långe mannen mig om maskinen bakom ryggen på mig var till salu. En konstig fråga tyckte jag i och med att det är en inventarie i butiken, min kaffekvarn. Och jag svarar att så inte är fallet.
När jag vänder mig tillbaka igen så säger den korte mannen att han bara fått 390 kronor tillbaka och håller fram sedlarna.
Konstigt tycker jag, för jag hade bestämt för mig att jag räknat fram 490 kronor. Så jag öppnar kassan igen och tar fram ytterligare 100 kronor och ger honom.
Efter att de har bett mig dela kakan med en kniv, så går de därifrån. På vägen ut vänder sig den korte ynglingen om och säger: Tack så mycket.
DÅ!! Förstod jag att jag hade blivit lurad.
Innan kunde de ingen svenska och jag gick baklänges i minnet över vad som hade hänt sedan de kom in i butiken.

Ett par minuter senare ser jag två patrullerande poliser komma gående. Jag går ifatt dem och talar om vad som hade hänt. Inte för att göra en anmälan utan mer om att informera om att skojare var i farten.
Det tog endast en timme senare så kom polisen tillbaka. De hade hittat dem och följt efter dem så att de kunde ta dem på bar gärning när de gjorde samma sak i en annan butik.
Jag fick identifiera dem senare och det var samma killar som varit inne och lurat mig.

En liten solskenshistoria tycker jag. Att man snabbt kan lösa ett brott om polisen finns tillgänglig. Och vad jag har förstått så var vi några stycken butiker som fick påhälsning utav dessa "skurkar" innan de åkte fast.

Ett gott slut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar