tisdag 16 juni 2009

Utvald


Vi är utvalda!
Falbygdens Ost har valt ut mig och ett 20-tal andra osthandlare i Sverige. Vi ska få sälja deras nya exklusiva prästost som har lagrats i hela 24 månader.
Jag hoppas att du kan förstå hur roligt detta är för mig och min butik.

Falbygdens Ost har satt en ära i att låta sina hårdostar ligga och lagras väldigt, väldigt länge. Deras långlagrade ostar ligger mellan 12 och 18 månader på deras ostlager och utvecklar sina smakkaraktärer i lugn och ro.
Nu har de tagit ett steg längre och presenterar Reserva – en ost för riktiga finsmakare, som lagrats i hela 24 månader. Längre än de flesta av ostarna som går att få tag på idag.

De har låtit sin omtyckta prästost 1878 få ligga på lagret ett halvår längre än de 18 månaderna som de brukar. Från början var det mest som ett kul experiment, men resultatet var så fantastiskt att de inte kunde låta bli att lansera den på bredare front.

Smaken är ännu fylligare, starkare och karaktärsfylld. Lite beska finns det, precis som det ska göra i en präst. Letar man vidare, så hittar man också smaker som smörkola och hasselnöt. Och konkreta bevis för att osten är lagrad riktigt länge får man i form av kristallerna, som formligen knastrar när man äter osten. Tänka sig, att tiden är en så fantastisk smaksättare.

Jag känner mig hedrad för detta förtroende från Falbygdens Ost och hoppas att du kommer att uppskatta Reservan lika mycket som deras ostexperter gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar